Det börjar ljusna...

Jag har varit vaken sedan strax innan klockan fem imorse. Det var helt mörkt ute, jag vaknade upp efter en skum dröm om att jag var en uteliggare som försökte ta mig över två parallella järnvägsspår. Först kom det ett tåg på det ena spåret, sedan ett på det andra. När jag sedan försökte gå över hade en brant stensluttning dykt upp bakom spåret som inte fanns där innan... Jag försökte klättra, men när jag kom upp en bit fann jag bara ytterligare två tågrälsar som gick ovanför de andra, så jag hade i slutändan tåg som susade förbi ovan huvudet på mig och under fötterna, och jag höll fast för glatta livet... Nå, det kanske inte var så märkligt att jag inte kunde somna om sedan, drömmar är allt bra konstiga saker.

Efter att ätit frukost och skurat golvet och surfat lite på facebook beslöt jag mig för att försöka pilla lite med designen på bloggen. Jag pratade med malin för någon dag sedan, då hon konstaterade att hon var mycket nöjd med sin nya blogg från bloggplatsen.se, och rekommenderade den bloggmotorn varmt. Jag hade nära nog bestämt mig för att öppna en helt ny blogg där istället, men eftersom det är onsdag (för icke-wow:are betyder det att servrarna ligger nere mellan 05-11:00 för underhåll och uppdateringar) och jag inte har något speciellt för mig, så beslöt jag således att ge mig i kast med lite HTML-kod.

Resultatet?

Det är förstås inte tipptopp riktigt än, det ser nog vem som helst. Men jag har lyckats lura ut hur jag byter bakgrundsfärg, och hittat var jag ändrar färg, storlek och typsnitt för texter och rubriker. Måste nu försöka knäcka hur jag får top-header-bilden att göra som jag vill, för som det är nu ligger bilden i lag med bakgrunden och duplicerar sig... Gah.

Mina kunskaper om CSS och HTML-kod kan nog ställas likvärdig med mina kunskaper i finska; jag kan lite grann, ungefär som att jag kan lista ut någorlunda på innehållsförteckningen att burken jag håller i består av kött, fisk och en liten mängd potatis och grädde.

Alltså, för att prata klartext, jag begriper som bäst ca 20-30 % av den text jag läser, och då t.ex. html-kod i regel inte består av så mycket text, blir således min förståelse på trettio procent inte särskilt vägledande. Yay for me. Men jag anar en ljusning! Ser skymten av tåget i slutet på tunneln, eller hur man vill uttrycka sig.

Om inte annat har i alla fall himlen börjat ljusna utomhus, jag blev uppriktigt sugen på att ta en promenad för att fördriva tiden. Jag kan ju trots allt inte sitta här och komponera textväggar riktigt hela dan!

Att jag sedan tvingas gå in manuellt och lägga in styckeindelningar med kommandot <br> känns ju som ett fint järtecken för återuppväckandet av min blogg... Hurra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback